TABUNG KAWEN LAGI

Thursday, April 15, 2010

Kita selalu mendambakan pasangan yang SEMPURNA untuk menjadi pasangan hidup kita. Tetapi, sudah cukup SEMPURNA dan layakkah kita untuk memilikinya?

Salam dan hai semua.

.

.

.


Ada segelintir daripada kita yang terlalu mementingkan kesempurnaan ketika memilih pasangan. Tapi, kadangkala kita seringkali terlupa untuk bertanyakan kepada diri sendiri. Adakah diri kita sudah begitu SEMPURNA untuk melayakkan kita memiliki pasangan yang SEMPURNA juga? Mari kita hayati cerita mengenai seorang lelaki yang ingin mencari wanita yang SEMPURNA untuk dijadikan sebagai pasangan hidup.


. * . * . * . * . * . * . * . * . * . * . * . * . * . * . * . * . * . * . * . * . * .


Ini kisah perjumpaan dua orang sahabat yang sudah puluhan tahun terpisah. Mereka amat merindui antara satu sama lain, berbual, bersenda sambil minum kopi di sebuah kafe. Awalnya, topik yang dibicarakan adalah soal-soal nostalgia zaman persekolahan mereka dahulu. Namun, pada akhirnya menyangkut kehidupan mereka pada masa kini.

.

.

.



"Mengapa sampai sekarang kamu masih belum menikah?" ujar seorang kepada temannya yang sampai sekarang masih membujang lagi.


"Sejujurnya sampai sekarang ini, aku masih terus mencari wanita yang sempurna. Itulah sebabnya aku masih membujang. Dulu waktu aku di utara, aku berjumpa dengan wanita yang cantik yang amat bijaksana. Aku fikir inilah wanita ideal untuk aku dan sesuai menjadi isteriku. Namun, selepas kami mula berpacaran baru aku tahu bahawa dia sebenarnya amat sombong. Hubungan kami putus sampai di situ.



Sekadar gambar hiasan.
[Gambar: Daripada pakcik google
]

Di Ipoh pula, aku ketemu dengan seorang wanita yang cantik jelita, ramah dan dermawan. Pada perjumpaan pertama, aku begitu takjub dan seronok. Hatiku berdesir kencang. Inilah wanita ideal buatku. Namun, selepas itu baru aku tahu bahawa dia mempunyai tingkah laku yang tidak baik dan tidak bertanggungjawab.



Sekadar gambar hiasan.
[Gambar: Daripada pakcik google
]

Dan ketika aku di JB, aku bertemu dengan wanita yang manis, baik, periang dan pintar. Dia sangat menyenangkan bila diajak berbicara, selalu menyambung perbualan kami dan penuh humor. Tapi terakhir aku ketahui kalau dia dari keluarga yang berantakan yakni berpecah-belah dan selalu menuntut sesuatu yang kita tidak mampu memenuhinya. Akhirnya, kami berpisah.



Sekadar gambar hiasan.
[Gambar: Daripada pakcik google
]

Aku terus mencari dan mencari wanita yang ideal buatku untuk dijadikan sebagai isteri. Namun, selalu mendapati kekurangan dan kelemahan pada wanita yang aku temui itu. Sampai pada suatu hari, aku bertemu dengan wanita ideal yang aku dambakan selama ini. Dia begitu cantik, pintar, baik hati, dermawan dan penuh humor. Dia juga sangat prihatin dan sayang kepada orang lain. Aku fikir, inilah pendamping hidup aku yang dikirimkan oleh Tuhan untuk aku".


"Lantas", sergah temannya yang dari tadi tekun mendengarkan luahan hatinya.


"Apa yang terjadi? Mengapa kamu tidak terus meminangnya?"


Teman yang bertanyakan soalan tadi diam sejenak dan akhirnya dengan suara yang perlahan si bujang itu pun menjawab, "Baru sekarang aku mengetahui bahawa dia juga sedang mencari lelaki yang SEMPURNA".



Kesimpulannya: Nobody's perfect! Jadi, jangan mensia-siakan apa yang sudah ada di depan mata kita. Kerna, kita belum tentu mendapatkan yang lebih baik daripada yang sekarang kita dapat. Sekiranya kita ingin mencari pasangan yang SEMPURNA, lihatlah diri kita sendiri dulu. Adakah kita sudah SEMPURNA dan layak untuk memilikinya?


. * . * . * . * . * . * . * . * . * . * . * . * . * . * . * . * . * . * . * . * . * .

Ya Allah, Ya Tuhanku!

Aku bersyukur kepadaMu kerna aku dipertemukan semula dengan dirinya setelah 7 tahun kami terpisah. Sesungguhnya, Engkau Maha Mengetahui apa yang terbaik buat hambaMu. Engkau berkatilah kasih sayang antara kami dan satukanlah hati-hati kami ke jalan yang Engkau redhai. Moga jodoh kami berkekalan buat selama-lamanya. Amin Ya Rabbal Alamin.

18 comments:

  1. kadang2 manusia ta pernah bersyukur dengan ape yg ader...

    ReplyDelete
  2. insyaAllah dipanjangkan jodoh
    :D

    ReplyDelete
  3. alhamdulillah..moga Allah panjangkan jodohnya..

    ReplyDelete
  4. mmg...manusia kadang2 x pernah bersyukur dengan ape yang die ade..kalau boleh org ade dier pon nak...
    abaikan 2 semua...cari identiti sendir...semoga bahagia...:-)

    ReplyDelete
  5. hmm betul tu.. kita toksah expect too high dr orang lain tp kita lupa nak expect diri kita sendiri utk jadi yang terbaik...

    ReplyDelete
  6. "Kita tak perlu mencari seorang sempurna untuk menjd teman sejati..cukuplah mempunyai seorang teman yang menjadikan kita sempurna apabila bersamanya..:

    ReplyDelete
  7. tiada sape yg perfect kt dunia ni..

    ReplyDelete
  8. Nana:

    Bersyukur la dgn apa yg kita ada.

    ReplyDelete
  9. Cik Gee:

    Moga cik gee pun bahagia slalu~

    ReplyDelete
  10. Hitamputeh:

    Inn suka dgn ayat yg anda berikan itu~

    ReplyDelete
  11. Cik Yanna:

    Yup! Nobody's perfect in the world...

    ReplyDelete

Thanks for leaving a comment...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...